Over mij

In 2003 stond ik voor het eerst voor de klas. Ik herinner me dat het een pittig jaar was, maar dat moeilijke jaar heeft de basis gelegd voor een leven lang leren. Ik weigerde me neer te leggen bij de problemen die ik had en ik ging lezen, lezen, lezen, congressen bezoeken, lezingen kijken, etc...

In de eerste helft van mijn onderwijscarrière lag de focus vooral op het klasmanagement en de psychologie die erachter ligt. Voor mij was het niet voldoende om een paar trucjes te kennen, ik wilde ook weten wáárom die trucjes werkten en vooral ook wanneer ik ze best niet kon gebruiken.

In de tweede helft (ongeveer hoor) maakte ik meer de stap naar effectieve didactiek. Hoe leren mensen nu precies? Waarom weten mijn leerlingen alles van Holland's Got Talent van gisteravond, maar niet meer wat ik een kwartier geleden heb verteld?  Wat motiveert leerlingen (en wat niet)?

Hoe meer ik las, hoe meer ik besefte dat ik eigenlijk nog heel weinig wist. Ondertussen is dat besef er nog steeds. Als docent ben je nooit uitgeleerd en blijven er zaken waar je dieper op in kunt gaan. 

Op dit moment werk ik nog steeds op een middelbare school, want daar gebeurt het natuurlijk allemaal! In 2018 heb ik hier samen met mijn collega's een prachtige onderwijsvernieuwing neergezet waar ondertussen flink over gesproken wordt.  Je kunt er hier meer over lezen.