Over mij

In 2003 stond ik voor het eerst voor de klas. Ik herinner me dat het een pittig jaar was, maar dat moeilijke jaar heeft de basis gelegd voor een leven lang leren. Ik weigerde me neer te leggen bij de problemen die ik had en ik ging lezen, lezen, lezen, congressen bezoeken, lezingen kijken, etc...

In de eerste helft van mijn onderwijscarrière lag de focus vooral op het klasmanagement en de psychologie die erachter ligt. Voor mij was het niet voldoende om een paar trucjes te kennen, ik wilde ook weten wáárom die trucjes werkten en vooral ook wanneer ik ze best niet kon gebruiken.

In de tweede helft (ongeveer hoor) maakte ik meer de stap naar effectieve didactiek. Hoe leren mensen nu precies? Waarom weten mijn leerlingen alles van Holland's Got Talent van gisteravond, maar niet meer wat ik een kwartier geleden heb verteld?  Wat motiveert leerlingen (en wat niet)?

Hoe meer ik las, hoe meer ik besefte dat ik eigenlijk nog heel weinig wist. Ondertussen is dat besef er nog steeds. Als docent ben je nooit uitgeleerd en blijven er zaken waar je dieper op in kunt gaan. 

Op dit moment werk ik nog steeds op een middelbare school, want daar gebeurt het natuurlijk allemaal! Vorig jaar heb ik hier samen met mijn collega's een prachtige onderwijsvernieuwing neergezet waar ondertussen flink over gesproken wordt.  Je kunt er hier meer over lezen. 


Lezingen/ podcasts/ artikelen



Literatuurlijst 

<2015

  • Sociale Psychologie;  Elliot Aronson / Timothy D. Wilson / Robin M. Akert
  • Sociale Psychologie; Roos Vonk
  • Psychologie voor dummies; Adam Cash
  • Digitale dementie; Manfred Spitzer
  • Motiverende gespreksvoering met jongeren en jongvolwassene; Sylvie Naar-King / Mariann Suarez
  • Handboek voor elke mentor; Maya Bakker-De Jong  & Ivo Mijland
  • Handboek voor elke ouder; Marinka Brandwijk-Kok / Leendert van Genderen / Aaldert van der Horst
  • Handboek voor elk mentor; Maya Bakker de Jong & Ivo Mijland
  • Pesten op school; Dieter en Gita Krowatschek
  • De orde in orde vernieuwd
  • Grip op de groep; René van Engelen
  • Wat werkt op school, Research in actie ; Robert J. Marzano





>2015

  • Urban Myths about learning and education; Pedro de Bruyckere/ Paul A. Kirschner/ Casper D. Hulshof
  • Juffen zijn toffer dan meesters; Pedro de Brucykere / Paul A. Kirschner / Casper Hulshof
  • Education myths; Craig Barton
  • Seven myths about education; Daisy Christodoulou
  • What if everything you knew about education was wrong?; David Didau
  • Why don't students like school? ; Daniel Willingham
  • Klaskit; Pedro de Bruyckere
  • Why knowledge matters; E.D. Hirsch, Jr. 
  • Op de schouders van reuzen; Paul A. Kirschner/ Luce Claessens/ Steven Raaijmakers
  • Understanding how we learn; Yana Weinstein/ Megan Sumeracki/ Oliver Caviglioli
  • Onderwijs voor de 21e eeuw; Kris van den Branden
  • Leren in 5 dimensies; Robert Marzano en Wietske Miedema
  • Piek; Anders Ericsson en Robert Pool
  • Battle Hymn of the tiger teachers; Katharine Birbalsingh
  • The Power of Culture; Katharine Birbalsingh
  • EDI, Expliciete Directe Instructie; John Hollingsworth & Sylvia Ybarra (bewerkt door Marcel Schmeier)
  • Explicit & Direct instruction; Adam Boxer
  • Making Good progress; Daisy Christodoulou
  • Embedded formative assessment; Dylan William
  • Cijfers geven werkt niet; Dylan William
  • Handboek ouderbetrokkenheid 3.0; Peter de Vries
  • Diagnosedrift; Sanne Bloemink
  • 1+1=11, Zin & onzin van onderwijsvernieuwing; Tjip de Jong
  • Socrates op sneakers; Elke Wiss
  • What does this look like in the classroom? Carl Hendrick and Robin Mcpherson
  • Wijze Lessen; Tim Surma et al. 
  • The hidden lives of learners; Graham Nuthall
  • The learning rainforest; Tom Sherrington


Literatuur specifiek voor Engelse lessen:

  • The Language teacher toolkit; Steve Smith / Gianfranco Conti
  • Breaking the sound barrier; Steve Smith/ Gianfranco Conti
  • Bringing words to life; Isabel Beck/ Margaret G. McKeown/ Linda Kucan
  • Marking every MFL lesson count; James A. Maxwell
  • A course in language teaching;  Penny Ur



  • In plaats van schorsen; Jan Ruigrok en Hans Oostrik 
  • Onderwijs vraagt Leiderschap; Dick Both en Alex de Bruijn
  • Handboek voor elke zorgcoördinator; Marinka Brandwijk-Kok / Leendert van Genderen / Aaldert van der Horst
  • Lessen in orde; Peter Teitler
  • Handboek kleine psychopathologie in school; Wim van Mulderen / IvoMijland / Ard Nieuwenbroek
  • Korte lontjes; Hans Kaldenbach
  • Straf/regels ; Astrid Boon
  • Het puberende brein; Eveline Crone
  • The essential 55; Ron Clark
  • Breindidactiek: Gerjanne Dirksen
  • Hakken in het zand; Ivo Mijland en Petra Nijdam
  • De vijf rollen van de leraar; Martie Slooter
  • Omgaan met ouders; Leen Ryckaert
  • Bouwen aan klasklimaat; Migual Kagan / Laurie Kagan / Spencer Kagan / Dook Kapmels
  • Wat werkt: Pedagogisch handelen en klassenmanagement; Robert J. Marzano




  • De zeven eigenschappen van effectief leiderschap;  Stephen R. Covey
  • Your memory; Kenneth L. Higbee
  • How to build a mnemonics memory palace; Sjur Midttun
  • Moonwalking with Einstein; Joshua Foer
  • Make it stick; Peter C. Brown/ Henry L. Roediger, Mark A. McDaniel
  • What every teacher needs to know about psychology; David Didau and Nick Rose
  • Handboek Leren leren voor het VO; Inge Verstraete en Karin Nijman
  • The Behaviour Guru; Tom Bennett
  • Pedagogiek, de plicht om weerstand te bieden; Philippe Meirieu
  • Het nieuwe puberbrein binnenstebuiten; Huub Nelis & Yvonne van Sark
  • Extreme ownership; Jocko Willink and Leif Babin
  • Making every lesson count; Shaun Allison and Andy Tharby
  • Teach Like a Champion 2.0; Doug Lemov
  • Teach Like a Champion 2.0, field guid;  Doug Lemov
  • Dual Coding with Teachers; Oliver Caviglioli
  • Powerful teaching; Pooja K. Agarwal and Patrice M. Bain
  • Teaching for mastery; Mark Mccourt
  • Responsive teaching; Harry Fletcher-Wood
  • The truth about teaching; Greg Ashman
  • Rosenshine's principles in action; Tom Sherrington
  • The science of learning; Bradley Busch and Edward Watson
  • Evidence-informed Learning Design; Mirjam Neelen and Paul Kirschner
  • Becoming a high expectation teacher; Christine Rubie-Davies
  • How Learning Happens; Paul A. Kirschner & Carl Hendrick
  • Cognitive Load Theory; John Sweller