Mogelijkheden
Soms is het goed om je schoolteam even flink wakker te schudden. Wanneer je jaar na jaar lesgeeft, sluipen er onvermijdelijk slechte gewoontes in je lesgeven.
Daarnaast gaan er ook heel veel mythes rond in het onderwijs over wat effectief onderwijs is, hoe leerlingen gemotiveerd raken, over 21st-century skills, leerpiramides, leerstijlen,...
Hoor je in jouw team regelmatig uitspraken zoals:
"Deze leerling heeft het inzicht niet."
"Hij moet gewoon harder werken."
"Zijn broer was ook geen makkelijke leerling..."
Dan is het tijd om dit aan te pakken!
Mijn uitgangspunt is altijd dat de verantwoordelijkheid voor het leren ligt bij de docent, "If the learner hasn't learned, the teacher has not taught". Op die manier is het voor de leraar ook niet mogelijk om de schuld ergens anders te leggen, vaak bij factoren die hij/zij toch niet kan beïnvloeden.
Te veel docenten laten zich blind leiden door hun methodes, zonder de achterliggende principes te kennen die schuilgaan achter het leren. Het is als een kok die een kookboek volgt, maar niet zelf kan bedenken welk ingrediënt op dat moment wel of niet toegevoegd moet worden. Als docent moet je de expert zijn die op elk moment in de les kan beslissen wat de volgende stap in het leerproces moet zijn en welke activiteit zich daar het beste voor leent.
Heb je interesse in wat ik te vertellen heb? Neem contact op! Uiteraard zijn er meerdere onderwerpen mogelijk!
Wat heb ik te bieden?
- advies bij onderwijsvernieuwing, uiteraard evidence-informed!
- spreker bij studiemiddag
- workshop (klasmanagement, didactiek, motivatie bij leerlingen, hoe leren mensen?, effectieve leerstrategieën, ...)
Ik schuif ook graag aan bij een oriënterend gesprek over gewenste onderwijsvernieuwingen.